دانلود مقاله رجعت فایل ورد (word)

دانلود مقاله رجعت فایل ورد (word) دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله رجعت فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود مقاله رجعت فایل ورد (word)
مقدمه :
معناى لغوى
معانى اصطلاحى
رابطه رجعت با بعضى از امور اعتقادى
شرح تعریف
جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه
منابع :
بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود مقاله رجعت فایل ورد (word)
در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مىرود
لسان العرب، ج 8 ، ص 114، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه1363 شمسى 1405 قمرى)
اقرب الموارد ج1 ، ص 2 – 391 (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)
لغتنامه دهخدا حرف راء ص 294 و 295 (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – 1342 تهران)
“جامعه و تاریخ” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص 14 رجوع شود
الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص 140 و
اوائل المقالات ص89، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم
المجلسى،مولى محمد باقر، همان، ج53 ، ص56
بحارالانوار ، ج53 ، ص63 ، چاپ مؤسسه الوفاء ، بیروت – لبنان و معانى الاخبار ص366 ، چاپ جامعه مدرسین قم
10 تفسیر المیزان ج 12 ، ص 18-19 . مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، – بیروت – علامه سیدمحمد حسین طباطبایى
11 بحارالانوار، ج53 ، ص 92 و
12 حقالیقین ، ج 2، ص 35 ، چاپ منشورات اعلمى ، عبدالله شبر
13 الشیعه والرجعه ج 2 ، ص107 . محمدرضا طبسى نجفى – چاپ اول ، مطبعه الحیدریه – النجف الاشرف 1375 ه ق
مقدمه
یکى از آرزوهاى دیرینه بشر گسترش عدالتبه معناى واقعى در سرتاسر گیتى است; و این امید و آرزو به شکل نوعى اعتقاد در ادیان الهى تجلى نموده است. در طول تاریخ کسانى که مدعى تحقق این ایده شدند، طرحها ریختند و چارهها اندیشیدند، ولى، نتوانستند بشر خسته دل را امیدى بخشند. آرى اندیشه ظهور مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) تنها چراغ فروزانى است که مىتواند تاریکیها و غبار خستگى را از انسان دور کند. روزى که او مىآید و حکومت واحد جهانى تشکیل مىدهد، انحراف و بىعدالتیها را محو مىسازد و ابرهاى خود خواهى و نفاق را کنار مىزند تا بشر لذت و زیبایى زندگى واقعى را در سایه حکومت اهل بیت(ع) و پیاده شدن همه احکام الهى با تمام وجود احساس کند
در آستانه این ظهور نورانى، حوادث شگفتانگیزى اتفاق مىافتد که یکى از آنها بازگشت گروهى از مؤمنان واقعى براى درک و تماشاى عظمت و شوکت جهانى اسلام خواهد بود. البته عدهاى از کافران بدطینت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا بر مىگردند تا به سزاى پارهاى از اعمال ننگین خویش برسند. بازگشت گروهى از مؤمنان خالص و کافران ستمگر به این جهان پیش از قیامت رجعت نامیده مىشود
اعتقاد به رجعتیکى از اعتقادات مسلم “شیعه” است و سایر مذاهب اسلامى به چنین امرى اعتقاد ندارند. از این روى پیوسته رجعتیکى از موضوعات کلامى مورد اختلاف شیعه و سنى بوده است.اندیشمندان اسلامى کتب و مقالاتى گرانمایه در این موضوع نگاشتهاند، که هر یک از سبکى ویژه برخوردار است. برخى به سبک روایى محض ، برخى دیگر در پاسخ به شبهات و دلائل مخالفان و ;
معناى لغوى
الفاظ مختلفىبراى بیان این اصلاعتقادى در قرآن مجید و روایات اسلامىبه کار رفته است، مانند: رجعت، ایاب، کره، رد، حشر ، که همه در معناى بازگشت مشترکند ولى در میان همه این الفاظ ، لفظ رجعت مشهورتر است. رجعت مصدر “مره است”[1] و بیانگر “یکبار بازگشت” است، چنانچه در “لسان العرب”[2] آمده است
“رجعت مصدر مره از ماده رجوع است.”
در “اقرب الموارد”[3] در توضیح واژه رجعت ذکر شده: “رجع الرجل رجوعا و مرجعا ، و معه انصرف ; هو یومن بالرجعهاى بالرجوع الى الدنیا بعدالموت” . یعنى رجوع به معناى بازگشت است و فلانى به رجعت ایمان دارد یعنى او به رجوع به دنیا پس از مرگ اعتقاد دارد، پس واژه رجعت در لغتبه معناى “یکبار بازگشت” است
معانى اصطلاحى
رجعت همانند بسیارى از واژهها علاوه بر معناى لغوى، در علوم مختلف در معانى گوناگونى به کار رفته، و با توجه به این معانى است که مىتوانیم تصویر و شناخت صحیحى از معناى مورد بحث داشته باشیم. لغتنامه دهخدا معانى اصطلاحى مختلفى براى رجعتبر شمرده است، که به اختصار آنها را نقل مىکنیم
1- اصطلاح فقهى: بازگردیدن مرد به سوى زن مطلقه خود در مدت قانونى و شرعى
2- اصطلاح نجومى: رجعت نزد منجمان و اهل هیات عبارتست از حرکتى غیر از حرکت کوکب متحیره به سوى خلاف توالى بروج و آن را رجوع و عکس نیز مىنامند
3- اصطلاح عرفانى: نزد اهل دعوت عبارتست از رجوع و کال و نکال و ملال صاحب اعمال به سبب صدور فعل زشت از افعال ، یا متکلم گفتارى سخیف از اقوال [4]
4- اصطلاح جامعهشناسى: برخى جامعهشناسان به هنگام بحث از قانونمندى جامعه و تاریخ ،معتقدند که قوانین تطورات تاریخى در همه جوامع مشترک است و تاریخ سه مرحله ربانى و قهرمانى و انسانى را طى مىکند و همیشه این ادوار تکرار مىشوند و آنان این حرکت تاریخ را “ادوار و اکوار” و “رجعت” گویند[5]
روشن است که هیچکدام از معانى چهارگانه مذکور مورد بحث ما نیست و آنچه در این تحقیق مورد توجه است اصطلاح کلامى است
5 – اصطلاح کلامى: شیخ حر عاملى در بیان تعریف اصطلاحى رجعت مىفرماید
“بدان که رجعت در اینجا [کلام] همان حیات و زندگى بعد از مرگ و قبل از قیامت است، و این معنا از لفظ رجعتبه ذهن سبقت مىجوید، و همین معناست که مورد تصریح علما بوده که از موارد به کارگیرى آن و نیز از احادیث استفاده مىشود”[6]
این تعریف بیانگر معناى کامل اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا مجرد زنده شدن بعد از مرگ ، قبل از قیامت ، نمایانگر معناى اصطلاحى رجعت نیست ، زیرا (همانطور که خواهد آمد) قرآن ماجراى عدهاى را بیان مىکند که پس از مرگ زنده شدند. مثل جریان زنده شدن عدهاى از یاران حضرت موسى که مىخواستند خدا را ببینندو ; روشن است که رجعت در اصطلاح کلام شیعه چنین رجوعى نخواهد بود (زنده شدن عدهاى از مؤمنان خالص و کافران فاجر در زمان ظهور امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) افزون بر اینکه معناى لغوى رجعت در این تعریف لحاظ نشده است، چرا که رجعتبه معناى بازگشتبه دنیا پس از مرگ است نه زنده شدن ، به هر حال این تعریف گویاى معناى اصطلاحى رجعت نیست
تعریف دیگر تعریف شیخ مفید است. که گویاى معناى واقعى رجعتبوده و داراى نواقص تعریف نخست نیست. ایشان در تبیین معناى اصطلاحى (کلامى) رجعت چنین مىنویسد
“ان الله یرد قوما من الاموات الى الدنیا فى صورهم التى کانواعلیها فیعز فریقا و یذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلک عند قیام مهدى آل محمد علیهم السلام”[7]
“خداوند گروهى از اموات را به همان صورتى که در گذشته بودند، به دنیا بر مىگرداند، و گروهى را عزیز و گروهى دیگر را ذلیل مىکند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده ، و مظلومین را بر ظالمین و ستمگران غلبه مىدهد، این واقعه هنگام ظهور ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) رخ خواهد داد”
رابطه رجعت با بعضى از امور اعتقادى
[1] – در علم صرف بیان شده که مصدر داراى انواعى است. یک نوع آن “مره” است که براى وقوع فعل یکبار به کار مىرود
[2] – لسان العرب، ج 8 ، ص 114، ابن منظور چاپ نشر ادب الحوزه1363 شمسى 1405 قمرى)
[3] – اقرب الموارد ج1 ، ص 2 – 391 (سعید الخورى الشرتونى . چاپ مؤسسه النصر)
[4] – لغتنامه دهخدا حرف راء ص 294 و 295 (على اکبر دهخدا – چاپ دانشگاه تهران – 1342 تهران)
[5] – براى مطالعه بیشتر به “جامعه و تاریخ” استاد مصباح یزدى ، چاپ سازمان تبلیغات اسلامى ، ص 14 رجوع شود
[6] – الایقاظ من المجعه بالبرهان على الرجعه ، چاپ دارالکتب العلمیه ، اسماعیلیان – قم ص 140 و
[7] – اوائل المقالات ص89، شیخ مفید، ناشر مکتبه الداورى قم

- ۹۵/۰۴/۲۷