دانلود مقاله بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با رضایت شغلی معملین مقطع راهنمائی شهید کسائیان و شهید دان

دانلود مقاله بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با رضایت شغلی معملین مقطع راهنمائی شهید کسائیان و شهید دانشجو فایل ورد (word) دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با رضایت شغلی معملین مقطع راهنمائی شهید کسائیان و شهید دانشجو فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با رضایت شغلی معملین مقطع راهنمائی شهید کسائیان و شهید دانشجو فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با رضایت شغلی معملین مقطع راهنمائی شهید کسائیان و شهید دانشجو فایل ورد (word) :
چکیده طرح پژوهشی:
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران از میان همه مفاهیمی که متخصصان رفتار سازمانی، مدیریت و روانشناسان سازمان و صنعتی در موقعیت های مختلف مورد مطالعه قرار داده اند، رضایت شغلی از مهمترین زمینه های پژوهشی بوده است. اهمیت رضایت شغلی از یک سو به دلیل نقشی است که در بهبود و پیشرفت سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و از دگرسو، به علت آن است که مفهوم رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازیهای متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزه های علمی مانند روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی و حتی اقتصاد و سیاست بوده است. به همین دلیل دیدگاه ها و مفهوم سازیهای (conceptualization) متعدد و گاه متناقضی درباره آن شکل گرفته و توسعه یافته است. یکی از جدیدترین نظریه ها در این باره متعلق به ترز (2000) است. ترز (Terez) در نظریه خود تحت عنوان «جستجوی معنا در محیط کار» تلاش کرده است از دیدگاه روانشناختی عواملی را که می تواند به محیط های کاری و سازمانی معنا بخشیده و آنها را مطلوب سازد شناخته و راه های عملی ساختن آنها را تبیین کند. مقاله حاضر سعی دارد هر یک از این عوامل را همراه با دیدگاه سایر صاحب نظران و نظریه پردازان به اختصار توصیف کند.
مقدمه:
آیا حقیقتاً چیزی در محیط کار وجود دارد که آن را بامعنا سازد، اگر چنین است چگونه می توان آن را شناخت، احساس کرد و یا به وجود آورد، اکثر نظریه پردازان رضایت شغلی، در تلاش برای پاسخ به این گونه پرسشها به تبیین نظری رضایت شغلی و عوامل سازنده آن پرداخته اند. از جمله موخرترین این نظریه پردازان ترز (2000) است. به اعتقاد وی بیشتر مفاهیم و تبیین هایی که در پیشینه مطالعاتی رضایت شغلی وجود دارد بر پایه: 1) دیدگاه های اولیه فرد درباره ی محیط کار 2) نظریه های گوناگون روانشناسی و مدیریت 3) فنون مبتنی بر تلقین های روان شناختی قرار دارد. اما هیچ کدام نمی تواند تبیین کنند. تمامی مولفه های پیچیده رضایت شغلی باشد بلکه چیزی بیشتری وجود دارد که وی به آن «پروژه معنا در کار MeaNinof workproject)) می گوید. ترز با به کارگیری روش های گوناگون پژوهشی و آماری بسیاری از جوانب ابعادی که می تواند یک محیط کاری را بامعنا و رضایت بخش سازد، مشخص کرد. او علاوه بر استفاده از روش های مصاحبه، مشاهده و مقیاسهای سنجش رضایت شغلی از آزمودنی های خود پرسش های کلی و متعددی به عمل می آورد که تمامی آن ها بر پایه یافتن معنا در محیط کار قرار داشت مانند: یک کار بامعنا را چگونه تعریف می کنید، آیا معنا داشتن کار و حرفه با رضایت شغلی تفاوت دارد، بامعناترین و کم معناترین تجربه کار خود را چه می دانید، چگونه می توان معنای بیشتری و بهتری در زندگی کاری ایجاد کرد. پاسخ به پرسش های بالا و داده هایی که از روش های گوناگون پژوهشی به دست آمده، معنای تجزیه و تحلیل های ترز قرار گرفت و سرانجام به تعیین عواملی در محیط کار منجر شد که وی آنها را «کلیدهای رضایت شغلی» نامید. به اعتقاد او هر یک از کارکنان مجموعه ای از عوامل را در اختیار دارند که به وسیله آنها نیاز معنا بخشیدن به تجربه های شغلی خویش را برآورده می سازند. این عوامل بسیار شبیه به کلیدهایی است که همیشه همراه خود دارند. کلیدهای اصلی می توانند احساس عمیق هدف دار بودن، خلاقیت و یافتن فرصت برای برقراری ارتباط های موثر برای یک فرد و احساس مالکیت، چالشهای متعدد و هماهنگی خوب با سازمان برای افراد دیگر، باشد. ترز در مجموع 22 کلید (عامل) اصلی رضایت شغلی را مشخص و شرایط فقدان و ایجاد هر یک را به تفصیل بیان می کند.
جستجوی معنا در محیط کار ترجمه و اقتباس : علی عسگری
بیان مسأله:
(رضایت شغلی): دربرخی بررسیها دریافته اند که عامل های استرس معینی در وضعیت های معینی موجب بهبود در عملکرد شغلی و رضایت شغلی و فشار کار می شوند، حال آنکه پژوهش های دیگر نشان داده اند که استرس ممکن است به کاهش عملکرد شغلی و رضایت شغلی منجر شود. اگر تفاوت های فردی در نظر گرفته شوند، خواهیم دید که نسبت میان رضایت شغلی (و متغیرهای دیگر پیچیده تر می شود. به عنوان نمونه وال شاک walshak) (در 1981) با انجام بررسی گسترده ای درباره تأثیر اسرتس در مردان و زنان- در شکل های کارگری یکسان نتایجی را به دست آورده است که نشان می دهند سطح رضایت شغلی زنان با مردان در مشاغل یکسان، بسیار متفاوت است.
نتیجه گیریها و بررسی ها نشان می دهند که رضایت شغلیِ کم، نشانه از استرس شغلی است. در ارزشیابی اثربخشی راههای مداخله ای که مدیریت استرس در پیش می گیرد، می توان رضایت شغلی را نیز وسیله سنجش مفیدی برای نتیجه کار دانست، اما تعیین بهترین شیوه برای سنجش کلی حاصل کار دشوار است. در بعضی موردها، برای مشخص کردن رضایت شغلی به طور مستقیم به ارزیابیهای رفتاری دست می زنند. نمونه هایی از چنین سنجشهای رفتاری عبارتند از تعیین دفعات (یا فراوانی) غیبتها، شمار کارکنانی که ترک کار کرده اند، یا میزان شکوه و شکایت های اظهار شده.
دلیل منطقی کاربرد چنین سنجه هایی آن است که با بررسی این متغیرها می توان به میزان رضایت فرد از کار پی برد. روش دیگر برای بررسی رضایت شغلی این است که از وسیله های خودسنجی (self-reportinstruments) استفاده شود. چندین وسیله خود-سنجی گوناگون وجود دارد. مثلاً پرسش نامه توصیف شغلی، مقیاس صورتها، پرسش نامه رضایت مینه سوتا. به عنوان مثال پرسش نامه ی اخیر از 100 پرسش تشکیل شده است و رضایت کارکنان را از 20 جنبه گوناگون محیط کار ارزیابی می کند. هر یک از این 20 جنبه تقویت کننده کار با نیازهای روانی مرتبط است: استفاده از توانایی، پیشرفت و موفقیت، فعالیت، ترقی، اختیار و اقتدار سیاستها و روشهای شرکت، حقوق و مزایا، همکاران، خلاقیت، استقلال، ارزشهای اخلاقی، شهرت، مسئولیت، تأمین، خدمات اجتماعی، پایگاه اجتماعی، روابط نظارتی- انسانی، تنوع نظارتی- فنی، شرایط کار.
برای تکمیل این پرسش نامه کارکنان هر پرسش را می سنجند و با توجه به درجه بندی که از «هیچ رضایتی ندارم» تا «رضایت کامل دارم» را در بر می گیرد، پاسخ می دهند.
با جمع بستم نمره های افراد می توان به نمره های گروه رسید. بعد می توان از این نمره های گروهی استفاده کرد و رضایت شغلی را پیش از برنامه مداخله و پس از آن مقایسه کرد، یا میزان رضایت شغلی را میان گروه های مختلف در سازمان با هم مقایسه کرد. (برگرفته از کتاب استرس شغلی نوشته رندال آر راس و الیزابت ام آلتمایر ترجمه غلامرضا خواجه پور تادوانی)
تاریخجه مختصری از مطالعات انجام شده در خصوص موضوع تحقیق:
رابطه تصمیم گیری و مشارکت با رضایت شغلی کارکنان در شرکت توزیع برق استان مازندران:
تحقیق حاضر در مورد رابطه تصمیم گیری مشارکتی با رضایت شغلی کارکنان در شرکت توزیع برق استان مازندران می باشد. برای این منظور در فصل اول پژوهش به چارچوب تحقیق پرداخته شد و در آن فرضیه هایی در نظر گرفته شده است که فرضیه اهم آن، بین مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمانی و رضایت شغلی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

- ۹۵/۰۵/۲۳