مرکز دانلود پروژه ها و رساله های دانشجویی ایران

آخرین مطالب

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله حسابداری محیط زیست فایل ورد (word) دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله حسابداری محیط زیست فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله حسابداری محیط زیست فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله حسابداری محیط زیست فایل ورد (word) :

حسابداری محیط زیست

چکیده مقاله:
واقعه ی تأسف باری که امروزه وجود دارد این است که اقتصاد به رشد خود ادامه می دهد اما محیط زیست که اقتصاد به آن وابسته است رشد نمی کند. اگر چه نمایه های اقتصادی از قبیل سرمایه گزاری، تولید و تجارت همه و همه مثبت نشان می دهند، اما نمایه های اقتصادی اساسی شرایط زیست محیطی هر روز منفی تر می شوند. واضح است که حفاظت محیط زیست به یک سیستم مدیریتی مستقل نیاز دارد. سیستم اطلاعات حسابداری

نیز به عنوان یکی از بخش های مهم سیستم اطلاعات مدیریت می تواند نقش بسزایی در ارائه ی اطلاعات زیست محیطی ایفا نماید. گونگی انعکاس ارائه ی دارایی ها و بدهی های زیست محیطی و چگونگی انعکاس مخارج مصرف شده برای محیط زیست به مدیریت ارائه کند. در واقع ورود محیط زیست به سیستم حسابداری به اصلاح شاخص های اقتصادی می انجامد و استفاده کنندگان مختلف را قادر می سازد تا تصمیماتی بگیرند که پشتوانه ی توسعه پایدار است. هم چنین حسابداری محیط زیست دارای مضامین مختلف و استفاده های زیادی است که می تواند پشتوانه ی حسابداری منابع طبیعی در سطحی گسترده، حسابداری مالی، حسابداری صنعتی یا حسابداری مدیریت در سطح کوچک باشد.
تاریخچه حسابداری محیط زیست :
از اواسط دهه 70 میلادی شرکت های صنعتی با مفهوم گزارشگری بده

ی های زیست محیطی رو به رشدند . شرکت های یاد شده نخست تمایلی به افشای زیانهای وارد به محیط زیست در صورتهای مالی خود نداشتند، اما بر اثر مرور زمان و افزایش میزان خسارتهای شرکت های ناگزیر به رعایت این مسائل شدند. بر اساس

بیانیه شماره5 حسابداری رویدادهای احتمالی منتشر شده در سال 1975 بدهی های احتمال ناشی از هزینه های پاکسازی محیط زیست ،باید محاسبه شده و افشاگردو به موجب این بیانیه ، زیان احتمالی و بدهی هنگامی شناسا ئی می شوند که اولاً وقوع آنها محتمل باشد و ثانیاً اینکه مبلغ زیا ن را به گونه ای قابل اتکا بر آورد کرد . اما به دلیل مشکلات آینده که در بر آیند میزا ن این زیان ها وجود داشت شرکت ها و صنایع مختلف رویه های متفاوتی را جهت بر آورد این زیان ها به کار می بردند ، به طوری که هیچ شرکتی بدرستی از رهنمود مزبور پیروی نمی کرد . و در سال 1976 تفسیر شماره 14 توسط هیئت وین استاندارد های حسابداری تحت عنوان بر آورد و مبلغ یک زیان منتشر شد ولی هیچ گونه اظهار نظری در مورد به تاخیر انداختن ثبت هزینه های زیست محیطی نکرد .
خسارتهای ضایعات به منابع، منجر به افزایش تقاضای جامعه جهت بر قراری قا نون در این محور شد کنگره آمریکا در پاسخ به این موضوع قا نون حفاظت و بازیا فت محیط زیست در سال 1976 میلادی به تصویب رساند ، اما این قا نون نیز نتوانست کاری از پیش ببرد بنابراین دومین قا نون فدرال تحت قا نون جامع مسئولیت ، غرا مت و بدهی محیط زیست در سال 1980 میلادی تصویب شد. بر اساس این قانون 6/1 میلیارد دلار وجوه سپرده برای هزینه های پاکسازی مکانهایی که به محیط زیست خسارت وارد می کنند اختصاص داده شد.
در سال 1990 میلادی هئیت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 80-90 تحت عنوان سرمایه ای کردن هزینه های آلودگی محیط زیست را منتشر

کرد. این نشریه برای سرمایه ای کردن مخارج بعدی محیط زیست برای ساخت یا تحصیل دارایی است به شرطی که موجب بهبود دایمی یا کارایی گردد ویا خسارتهای آینده ناشی از عملیات را کاهش دهد یا از آنها جلوگیری کند.
حسابداری محیط زیست
حسابداری محیط زیست کاربردهای متفاوتی دارد که از جمل که حسابداری در آمد ملی از دیدگاه یک مقیاس اقتصاد ملی به منابع و مصارف طبیعی نگاه می کند، لیکن حسابداری مالی از نگاه استفاده کنندگان گزارشهای مالی به جهت تصمیم گیری و ارائه مسئولیتهای عمومی موضوع را بررسی می کند و بالاخره حسابداری مدیریت به عنوان یک سیستم اطلاعاتی با هدف پشتیبانی تصمیمات مدیریتی به موضوع نگاه می کند. به جهت حساسیت موضوع زیست محیطی چه به عنوان یک الزام بدون سازمانی و یا درون سازمانی حسابداری زیست محیطی با قصد هزینه یابی فعالیت های زیست محیطی پیوند می یابد و موضوع هزینه به جهت واقعی بودن آن و تاثیری که بر عملکرد اقتصادی به نگاه انتفاعی می گذارد و بسیار حائز اهمیت است آثار هزینه های زیست محیطی در فعالیت اقتصادی زمانی قابل توجه خواهد بود که نکات مثبتی در عملکرد آتی به نگاه انتفاعی به همراه داشته باشد.

چرا حسابداری محیط زیست :
نتیجه تحقیقات نشان داده است که فعالیت های محیطی به ندرت با معیارهای ارزیابی سازمانی هم خوانی دارند به علاوه بسیاری از شرکت ها از مقیاسهای سنتی از قبیل: سود نرخ بازده سرمایه گذاری سهم بازار و غیره برای ارزیابی خودشان به مسائل محیطی استفاده می کند. تعداد کمی از شرکت ها دریافته اند که حسابداری محیط زیست مزیتهای استراتژیک به آنها می دهد. لذا با توجه به اینکه مسائل محیطی و اجتماعی به آنها می دهد. لذا با توجه به اینکه مسائل محیطی و اجتماعی امروزه برای استفاده کنندگان اهمیت بالایی دا

رند شرکت ها با استفاده از حسابداری محیط زیست می توانند به ایجاد پایگاه خوب در بازار دست یابند در اینجا سعی بر این است دلایل و مزایایی استفاده از حسابداری محیط زیست به طور خلاصه به شرح زیر بیان شود.
1- دستیابی به توسعه پایدار :
سیستم حسابداری محیط زیست یک معیار حمایت کننده برای دست یابی به توسعه ی پایدار یعنی کسب سود بیشتر است. که تا اندازه ای ابزار اصلی برای اندازه گیری

کنترل و تصمیم گیری می باشد :
2- کاهش مخارج زیست محیطی:
مخارج زیست محیطی چه هزینه ی سرمایه ای چه هزینه جاری به طور چشم گیری روز به روز افزایش می یابد استفاده از حسابداری محیط زیست می تواند به کارایی بیشتر منافع و صرفه جوییهای مالی و کاهش این هزینه منجر شود به عبارتی وقتی از ورودی کمتر استفاده می شود صرفا ضایعات ً کمتر خواهد بود و هزینه های زیست محیطی و آلودگی های محیطی نیز کاهش می یابد.
3- اضافه ارزش شرکت:
گزارشگری و افشای هزینه های زیست محیطی در راستای حفظ ثروت سهامداران موجب افزایش ارزش شرکت یا نگاه انتفاعی را فراهم می سازد اگر منافع این گونه هزینه ها قابل تقویم به ریال نباشد در عین حال ایجاد تمایز در بنگاه انتفاعی به عنوان یک صنعت سبز را موجب می گردد و علی رغم وجود مزیت ها در حفظ بازار رقابتی در میان صنایع مشابه به غیر سبز از طریق ایجاد محبوبیت اجتماعی آثار مفید و موثری بر قیمت سهام این گونه بنگاه ها در بازار بورس اوراق بهادار خواهد داشت. واگر منافع ماهیت مالی داشته باشند. حسابداری محیط زیست تاثیر بسزایی بر هزینه ها و دارایی و بدهی های بنگاه دارد و با هزینه یابی و قیمت گذاری درست محصولات و خدمات باز هم تصویر بهتری سازمان را ارائه می دهد.
4- نیاز مدیریت و دیگر استفاده کنندگان:
هزینه های محیط زیست ممکن است در حساب ها سرباز پنهان شوند یا به گونه ای دیگر نادیده گرفته شوند. مدیریت برای برنامه ریزی هزینه ها نیاز به اطلاعات مالی دربار‌ه مخارج زیست محیطی دارد. از طرفی دیگر نیاز بهره مندان ( دولت، سرمایه گذاری وام دهندگان،

بانک ها، سازمان های غیر دولتی و غیره) به اطلاعات مالی در زمینه ی عملکرد زیست محیطی سازمان های مختلف روبه افزایش است.
با توجه به دلایل فوق این با ور وجود دارد که حسابداری باید نسبت به اندازه گیری ارزیابی و افشاء عملکرد زیست محیطی در صورت مالی مسئول باشد و مدیران واحدهای اقتصادی بانگاه دقیق تر به حسابداری محیط زیست داشته باشند به ویژه در واحدهایی که در زمینهزیست محیطی متحمل مخارج زیادی می گردند.
نحوه برخورد با هزینه های محیط زیست:
حسابداری محیط زیست به بحث درباره رفتار هزینه های محیط زیست می پردازد واژه هزینه های زیست محیطی حداقل به دو جنبه مهم اشاره دارد.
الف- هزینه های اقداماتی زیست محیطی
ب- زیانهای محیط زیست
هزینه های محیطی یک دوره معین ممکن است در نتیجه مخارج جاری یاا مورد انتظار آینده یا دارایی یا خدمت ایجاد شده باشد یا در نتیجه دارایی یا خدمت نباشد که زیان محسوب می شود.
استاندارد های فعلی حسابداری و اصول اساسی چارچوب گزارشگری مالی موجود تعیین می کند چگونه با این هزینه برخورد کرد و چه هزینه های باید برای دوره های قبل دوره جاری و صده های آینده در نظر گرفته شود.
هزینه زیست محیطی شناسایی شده در دوره جاری که برای پاکسازی یا پرداخت جریمه تحمل شده است اگر به خاطر خسارت به محیط زیست در دوره یا دوره های قبل باشد برای دوره های قبل در نظر گرفته می شود.
هزینه هایی مانند هزینه وقوع ضایعات محصولات، هزینه خسارات ضایعات واگذاری، هزینه اقدامات و حسابرسی محیط زیست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با منافع دوره جاری مرتبط هستند باید در دوره جاری هزینه شوند به علاوه هزینه های محیط زیست که به عنوان هزینه های دوره یا زیان تلقی می شوند باید در دوره جاری حذف گردند.
هزینه ها زیست محیطی که در طول ساخت یا توسعه یک دارایی واقع می شوند و دارای منافع اقتصادی آینده هستند سرمایه ای تلقی می گردند و در صورت نداشتن منافع اقتصادی آینده هزینه تلقی می شوند.
شناسائی هزینه ها و زیان های فعالیت های محیط زیست
مخارج آینده محیط زیست را می توان به دو گروه تصمیم کرد : هزینه هایی که وقوع آنها متحمل باشد به آن مخارج آینده مورد انتظار گفته می شود و در غیر این صورت مخارج آینده ممکن نامیده می شود که باید افشاء شوند. در مورد مخارج آینده مورد انتظار اگر مربوط به رویدادهای گذشته باشند و معیارهای بدهی را داشته باشند ( قابل اندازه گیری و بر آورد باشد ، احتمال کسب منافع آن متصور باشد) بعنوان بدهی شناسائی می شوند و اگر قابل برآورد نباشد افشاء می گردد.
در مورد مخارج مورد انتظار آینده اگر مربوط به رویدادهای آینده باش

د بعنوان تعهدات شناسائی می شود. که خود تعهداتممکن است دارای منافع باشند که بندرت در صورتهای مالی قبل از زمان وقوع شناسائی می شوند اما گاهی در صورتهای مالی افشا می گردند( مثلاً برخی تعهدات قرادادی افشا می شوند) و یا ممکن است منافع نداشته باشند که در واقع زیانهای آینده مورد انتظار است که در شناسائی آن 
برخی از شرایط جهت ثبت زیانهای آینده مرتبط با مبادلات یا رویدادهای آینده به شرح زیر است:
• زمانی که قرارداد فعلی جهت خرید آینده مواد

منجر به زیانهای آینده می گردد، بخشی از زیان برای دوره جاری در نظر گرفته می شود.
• زمانی که زیان آینده بر اساس قرارداد ساخت

ی دوره جاری در نظر گرفته
می شود.
• زیان عملیات متوقف شده، چنین زیانی باید شامل زیان برآوردی از عملیات بین تاریخ اندازه گیری زیان و تاریخ کناره گذاری باشد.
این سه مورد از زیانهای آینده، با آن بخش از مخارج آینده ناشی از قراردادها، تعهدات یا تصمیمات مدیریت سرو کار دارد که واقع شده اند.

نتیجه گیری و پیشنهادها:
مسئله آلودگی محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین معضلات جامعه بشری امروز است که بسیاری از شرکت ها با آن دست به گریبان هستند . و در جستجوی شیوه ای مناسب جهت گزارش و افشای اطلاعات برای عموم مردم می باشند . این امر لزوم به کارگیری حسابداری زیست محیطی را به عنوان تلاش در جهت حفاظت از محیط زیست و ارائه اطلاعات به عموم توجیه می کند. از آنجایی که هر کشوری مشخصه های سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خاص خود را دارد به منظور پایه ریزی این حسابداری در کشورها باید آن را با فضای فرهنگی اقتصادی و اجتماعی هر کشور همگون ساخت.
بدون تردید در صورت استقرار نظام مطلوب حسابداری زیست محیطی در کشورها حسابداران می توانند بازوی قدرتمندی برای دولت در ارتباط با کنترل های اقتصادی و مالی باشند. بدیهی است برای رسیدن به این اهداف وظایف حسابداری زیست محیطی مشخص و به طور دقیق تعریف و استانداردها و ضوابط و معیارها بر اساس اصول منطقی و عملی پایه گذاری و تدوین گردد از این رو مجامع حرفه ای ذیصلاح باید کار تدوین و تنظیم ضوابط حرفه ای و به ویژه استانداردهای حسابداری زیست محیطی را به عهده گیرند تا از این طریق شرکت ملزم به رعایت رویه های مصوب باشند. پژوهش و مطالعه های حسابداری محیط زیست باید تشویق شوند و در تمام سطوح توسعه یابند. معرفی حسابداری محیط زیست باید به وسیله مدیریت و م

قامات اداری در تمام سطوح انجام شود. حسابداری محیط زیست و واحدها آماری باید در سازمان های مختلف بادستور العمل واضح گنجانده شوند. حساب های جداگانه ای برای مخارج زیست محیطی افتتاح شود. تا اندازه گیری و گزارش مخارج و عملکرد زیست محیطی در هر شرکتی مقدور شود.

منابع

1- خوش طینت، محسن، حسابداری مسئولیت های اجتماعی، فصلنامه علمی و پژوهشی بررسی حسابداری، شماره1 و 11، زمستان 1373 و بهار 1374
2- خوش طینت، محسن، حسابداری محیط زیست، فصلنامه حسابرسی، شماره 17، آذر و دی 1381
3- ساوجی، محمدرضا، به حساب آمدن طبیعت: گزارشی کلوب رم، مجله اقتصادی، شماره 15 و 16 ، دی و بهمن 1381
4- کاظم زاده ارسی، نادر، حسابداری محیط زیست، ماهنامه تدبیر، شماره 135،
http:/Mdelkhosh.blogfa.com/cat-27.qspm
Jashch,c.(2006).How to perform an enviriontal management Cost assessment in on day.” Journal of cleaner production 14

نویسنده : سمیه زرین چغائی
آدرس خرم آباد- خیابان 60 متری – روبروی مجتمع بهارستان خیابان ضامن آهو، خیابان شهید بزن بیرانوند کوچه اول سر نبش
شماره تماس : 09161593783
3210188- 0661


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • علی مح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بی پیپر | دانشجو یار | مرکز پایان نامه های فردوسی | نشر ایلیا | پی سی دانلود | مرکز پروژه های دانشجویی | دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | جزوات درسی | پروژه های درسی | ایران پروژه | پروژه دات کام | دانلود رایگان فایل |